Wat is een e-scooter?

E-scooters zijn elektrisch aangedreven scooters. Officieel worden ze beschreven als elektrische voertuigen met stuur. Zonder gebruik te maken van spierkracht kan de bestuurder zich comfortabel van A naar B verplaatsen. De modellen zijn met name geschikt voor gebruik in stedelijke gebieden. Ze zijn klein, licht en wendbaar. Opgevouwen kunnen de scooters gemakkelijk worden meegenomen in bussen of trams. Ze moeten vooral worden gebruikt om de zogenaamde “laatste mijl” achter je te krijgen. Dit zou de weg zijn van de bus- of tramhalte naar de eigenlijke bestemming.

 




 

E-scooter regels

Voor het gebruik van e-scooters in het wegverkeer in Nederland moeten er wel enkele regels in acht worden genomen. De elektrische scooters moeten onder andere een algemene gebruiksvergunning hebben. Om een goedkeuring te krijgen, moeten e-scooters onder andere aan de volgende eisen voldoen:

  • Maximumsnelheid van 45 km/u
  • Goede verlichting
  • Conforme remmen
  • Vermogen van maximaal 500 watt
  • Aanwezigheid van een toeter

Als je zelf zo’n scooter wilt kopen, dan moet je niet overhaast het eerste model kiezen dat langskomt. Zorg ervoor dat de e-scooter goede recensies heeft. Scooters die niet aan de bovenstaande normen voldoen, kunnen echter wel worden aangepast. Dit is echter vaak duur en bovendien moet een inspectie door een inspectiebedrijf achteraf worden uitgevoerd en moet een individuele exploitatievergunning worden afgegeven.
 

Er moet een verzekering worden afgesloten voor een e-scooter.

Een ander bijzonder kenmerk dat elektrische scooters onderscheidt van fietsen: Voor een e-scooter is een verzekering nodig. Zonder passende verzekeringsdekking mag het voertuig niet op de openbare weg worden gebruikt. De verplichte aansprakelijkheidsverzekering regelt de schade die de bestuurder toebrengt aan andere weggebruikers. Afhankelijk van de leeftijd van de bestuurder en de aanbieder kunnen kosten vanaf ongeveer 30 euro per jaar worden verwacht.
 
Als je ook jezelf en je scooter wilt laten beschermen moet je ook een ongevallenverzekering of een uitgebreide verzekering afsluiten.
 

Wie mag er eigenlijk met zo’n scooter op de weg rijden?

Voordat je voor het eerst met een e-scooter de weg op gaat, moet je eerst een beetje oefenen in een veilige omgeving. Test onder andere hoe je correct kunt draaien, hoe het rijgevoel aanvoelt en hoe je correct kunt remmen. Net als alle andere voertuigen zijn e-scooters onderworpen aan bepaalde regels die in acht moeten worden genomen bij deelname aan het wegverkeer. Dit zijn de belangrijkste principes:
 
E-scooters mogen niet op de stoep rijden. In plaats daarvan moeten er fietspaden worden gebruikt. Als deze niet beschikbaar zijn, moeten de chauffeurs uitwijken naar de weg. De voertuigen kunnen ook worden gebruikt op speciaal gemarkeerde fietspaden. Als er fietsverkeerslichten beschikbaar zijn, moeten deze in acht worden genomen. Voor het overige zijn de voorschriften voor conventionele verkeerslichten van toepassing.
 
Er moet achter elkaar worden gereden. Naast elkaar rijden is niet toegestaan.
 
Wilt je zelf in op een e-scooter rijden? Je kunt nu in veel steden een e-scooter huren. Het principe is vergelijkbaar met dat van car sharing. Meestal moet je een door de provider gemaakte app downloaden. Dit laat de klant zien waar hij een elektrische scooter kan vinden. Voordat de persoon kan wegrijden, moet hij of zij een QR-code scannen die aan de scooter is bevestigd. De huur eindigt als de bestemming is bereikt en de scooter is geparkeerd en afgemeld via de app. Maar hoeveel kost het rijplezier? Eerst wordt een bepaalde basisvergoeding in rekening gebracht. Bovendien moet je betalen voor elke minuut die je rijdt. Het is het beste om de kosten vooraf te weten te komen, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.
 
Als je vaker gebruik wilt maken van een e-scooter, kan de aanschaf van zo’n voertuig de moeite waard zijn. je kunt nu een aantal e-scooters met de nodige goedkeuring voor de weg vinden in speciaalzaken. Goedkope modellen zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 350 euro, duurdere modellen kosten tot 2.000 euro. Let bij de aanschaf van een e-scooter op het bereik, de afwerking van het materiaal, de remafstand en het gewicht en de afmetingen. De laatste twee punten zijn vooral belangrijk als je regelmatig met de e-scooter in de bus of trein wilt stappen.
 

Overtredingen met de e-scooter

Bestuurders met een e-scooter moeten zich ook houden aan de voorschriften. Dit is de enige manier om de veiligheid van alle deelnemers aan het wegverkeer te garanderen. Als een bestuurder met zijn scooter deze regels negeert moet hij net als een automobilist of fietser gepaste boetes verwachten. Wie bijvoorbeeld zonder toestemming een e-scooter op de stoep rijdt, moet een boete van 15 euro verwachten. Als dit leidt tot schade aan eigendommen stijgt het bedrag tot 30 euro.

Een overtreding van de regelgeving met betrekking tot de verlichting kost 20 euro. Als de voorgeschreven bel ontbreekt is een boete van 15 euro verschuldigd. Rijden zonder verzekering met de e-scooter is onderworpen aan een boete van 40 euro. Als het voertuig geen algemene exploitatievergunning heeft, loopt de boete op tot 70 euro.
 

Wat zijn de alcohol limieten voor het besturen van de kleine elektrische voertuigen?

Iedereen die op een elektrische scooter rijdt terwijl hij dronken is, kan zijn rijbewijs verliezen. Zelfs in kleine hoeveelheden kan alcohol de concentratie en de perceptie van een persoon verminderen. Bovendien neemt de reactiesnelheid af na de consumptie van alcoholische dranken en neemt de bereidheid om risico’s te nemen toe.

Dit alles leidt tot strikte regels met betrekking tot het gebruik van alcohol in verband met deelname aan het wegverkeer. Bestuurders van auto’s, motorfietsen en vrachtwagens moeten over het algemeen boetes verwachten vanaf 0,5 per mille, en zelfs eerder in het geval van rijfouten of een ongeval. Voor fietsers is de limiet 1,6 per mille.

Er kunnen echter ook boetes worden opgelegd op lagere niveaus, bijvoorbeeld als andere mensen in gevaar komen.

Hoe zit het met een e-scooter? Is het een manier om comfortabel thuis te komen na een avondje in de bar? Nee, bepaalde regels gelden in dit verband ook voor elektrische scooters – waar veel bestuurders helaas nog niet van op de hoogte zijn.

Voor bestuurders van een e-scooter gelden dezelfde regels als voor automobilisten. Dit betekent dat vanaf 0,5 promille altijd met boetes wordt gedreigd. Voor de eerste overtreding van deze aard betekent dit een boete van 500 euro, twee punten in Flensburg en een rijverbod van een maand.

Vanaf 1,1 per mille zijn personen absoluut ongeschikt om te rijden. Als ze toch een e-scooter verplaatsen in het verkeer, is dit een strafbaar feit. Hetzelfde geldt al vanaf 0,3 per mille als een chauffeur tekenen van pech vertoont.

Let op: Speciale regels voor beginnende bestuurders. Er worden nog zwaardere boetes worden opgelegd aan beginnende bestuurders en jongeren.

Auteur