Ik vond het op zijn minst een opmerkelijk bericht: Allsecur gaat Alianz Direct heten. Na jarenlang met veel opvallende reclamecampagnes het merk Allsecur in de markt te hebben gezet gaat plotseling de naam van het merk veranderen in een naar mijn gevoel ietwat saaie naam. Als je opzoek bent naar een goedkope autoverzekering dan denk je tegenwoordig, na jarenlang te zijn doodgegooid met irritante reclames, toch wel het eerste aan Allsecur. Want ja, ook irritante reclames zorgen voor naamsbekendheid. Dus je steekt jarenlang veel geld in TV spots met de bekende gezichten van de tweeling Coronel. Na tien jaar kun je nu toch wel zeggen dat het in de markt zetten van het merk een succes is en dan opeens ga je er een andere naam aan geven. Ik begrijp het niet, maar ja ik heb dan ook geen bedrijfskunde of economie gestudeerd. En ik ben niet de enige, want Tim en Tom staan in de nieuwste commercial ook perplex 🙂
Allianz zelf zegt dat het één Europees merk wil neerzetten voor goedkope online verzekeringen. Door deze schaalvergroting kan men volgens eigen zeggen veel besparen en daardoor nog scherpere premies aanbieden. Dit kan ik op zich nog wel begrijpen. Door met één merknaam te werken heb je wellicht minder marketingkosten en het merk krijgt internationaal meer bekendheid. Maar juist op het gebied van verzekeringen zijn er per Europees land nogal wat verschillen. Ieder land heeft zijn eigen specifieke verzekeringsmarkt en regelgeving daarvoor, die je ieder op een eigen manier moet benaderen. Een autoverzekering in Nederland zit heel anders in elkaar dan een autoverzekering in België of Duitsland. Ook de manier van adverteren voor verzekeringen loopt nogal uiteen. Volgens mij zou je daarom juist in de verzekeringsmarkt moeten benadrukken dat je dichtbij de klant staat, een kantoor hebt in het land zelf en daarom dus goed op de hoogte bent van lokale kwesties en regelgeving inzake verzekeringen. Dit doe je mijns inziens niet door te opereren onder een internationale naam, maar juist onder een naam die lokaal aanspreekt. Allsecur was nu net zo’n naam die na jarenlange marketing inspanningen geworteld was in Nederland. Vorige jaar heeft Allsecur zijn dienstenpakket nog uitgebreid met woonverzekeringen. Dan lijkt het erop dat het wegdoen van de merknaam een redelijk impulsieve actie is. Goed er, zal wel een paar maanden over nagedacht zijn, maar in ieder geval geen jaar. En dan nog even over de nieuwe naam zelf: Allianz Direct. Ten eerste vind ik het niet sexy klinken, het is weinig creatief. Pak de naam van het moederbedrijf en zet er een woord achter. Bovendien zie ik het verwarring veroorzaken, het is namelijk zo dat het moederbedrijf Allianz zelf ook al actief is op de Nederlandse verzekeringsmarkt. Daarnaast heeft men nog een ander merk in Nederland, namelijk Allianz Global Assistance voor reisverzekeringen en pechhulp. Begrijpt u het straks nog? Voor je autoverzekering moet je bij Allianz Direct zijn en voor je reisverzekering bij Allianz Global Assistance, die je ook moet bellen voor pech onderweg. Maar als je schade hebt onderweg, dan moet je juist weer bij Allianz Direct zijn. En o ja, er is ook nog gewoon een Allianz, zonder toevoeging die dan ook nog weer verzekeringen aanbiedt. Kortom, ik vind het een vreemde move van Allianz! |