Renault1916v
Image default
Auto’s en Motoren

Suzuki Occasions

Over Suzuki

Suzuki occasions zullen altijd krachtige tweedehandswagen zijn. Ze zijn vervaardigd voor Suzuki Motor Corporation. Suzuki Motor Corporation is een Japanse multinational. Het hoofdkantoor van ze is gevestigd in Minami-ku, Hamamatsu. Auto’s worden gebouwd met vierwielers, motorfietsen, vierwielers en terreinvoertuigen (ATV of All-Terrain Vehicle), evenals rolstoelen, buitenboordmotoren en een verscheidenheid aan kleinere motoren met interne ontsteking. Met ingang van 2014 is het bedrijf de 9e autofabrikant wereldwijd door productie. Het bedrijf heeft meer dan 45.000 werknemers in dienst in 35 productiefaciliteiten verspreid over 23 landen. Er zijn 133 dealers die actief zijn in de 192 landen. Het is de 10e grootste fabrikant ter wereld en de op twee na grootste in Japan volgens de verkoop van auto’s.

Over Occasions

Het woord “Occasions” komt van het Franse “voiture d’occasion”, dat vrij vertaald “auto met kans of toeval” betekent. Het Nederlands gebruikt het woord okasie in verwijzing naar deze exacte betekenis. Okasie is echter een obscuur woord. Wij ze kennen allemaal het Engelse woord dat wordt gebruikt, maar het is belangrijk op te merken dat de Engelsen deze term niet gebruiken om gebruikte auto’s te beschrijven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan Suzuki occasions.

Geschiedenis Suzuki Auto’s

In 1955 begon de productie van kleine auto’s: Suzulight was hierbij de naam. Het concept achter dit oorspronkelijke model, een voorwielaandrijving voorzien van een dwarsgeplaatste tweecilindermotor (360 cc, 13 pk) deed denken aan DKW. Tot 1969 werden onder de merknaam van Suzulight twee soorten series met verschillende uitvoeringen vervaardigd.

 

In 1962 kwam de Suzuki Fronte op de markt als sedanversie van de Suzulight. Deze is tegenwoordig alleen nog maar verkrijgbaar als Suzuki Occassions. De motor dreef voorwaartse wielen aan. Dit werd veranderd met de Suzuki Fronte 360 ​​van 1967, waarbij, ondanks de naam van het model, de krachtbron werd verplaatst naar het achterste deel van het voertuig. Het is toch een beetje vreemd dat Suzuki – blijkbaar om de marketingkosten te drukken – in 1965 een totaal andere personenauto introduceerde met de naam Fronte 800. Naast dit bescheiden segment van de middenklasse nam Suzuki duidelijk DKW als voorbeeld voor hun ontwikkeling. Vergelijkbaar met die van de DKW Junior, de tweedeurs Fronte 800 was een verkleinde versie van de Amerikaanse auto’s van de dag.

https://www.haaimahylkema.nl/suzuki/occasions/