Renault1916v
Image default
Auto’s en Motoren

Meest voorkomende problemen en schade bij een automaatbak

De automaat is een onderdeel dat veel te maken krijgt met schade. Deze schade wordt door verschillende processen veroorzaakt. De schade die ontstaat zorgt vervolgens weer voor problemen in de vorm van kapotte onderdeeltjes. Deze klachten kunnen vaak verholpen worden via een automaat spoeling. De meest voorkomende problemen tijdens de automaatbak staan hieronder vermeld.

Schade 

De schade aan de automaatbak en de middelen in de automaatbak worden door drie processen veroorzaakt: het warmer worden van de automaat, vervuiling en slijtage. Doordat de automaat warmer wordt tijdens het rijden verbrand de olie binnen de automaat. Die schaadt de olie waardoor de werking afneemt. De automatische transmissie olie is een belangrijk middel in de automaat, aangezien deze verschillende cruciale functies vervult, zoals een smeerfunctie. Als deze functies in mindere mate vervuld worden, kunnen er problemen ontstaan. Vervuiling binnen de automaat vindt plaats doordat er vuil binnendringt vanaf buiten. Dit vuil hoopt op en gaat zich vestigen op cruciale onderdelen van de automaat, hierdoor kunnen deze onderdelen minder goed presteren en soms zelfs stuk gaan. Dit zorgt vervolgens weer voor klachten. Tijdens het rijden laat er ijzer los binnen de automaat. Dit ijzer gaat rondzwerven en slijt als het ware de automaat. Hierdoor ontstaat er schade aan de automaat en hierdoor ontstaan vervolgens klachten.

Deze processen gebeuren standaard en daar is dus niks aan te doen. De gevolgen van deze processen kunnen wel verholpen worden door middel van een automaat spoeling. Gebeurd dit niet, dan zullen er steeds meer klachten ontstaan.

Meest voorkomende problemen

De eerste echte klachten zijn vaak niet ingrijpend maar meer een symptoom voor een automaatbak die kapot dreigt te gaan. Vaak kan er tijdens het schakelen een ongemakkelijk gevoel voorkomen, zoals schudden of een soort schurend gevoel. Ook kan er een raar geluid komen uit de automaat tijdens het rijden of een apart geluid tijdens het schakelen, vaak hoor je dit in de vorm van gebonk. Een ander symptoom voor problemen is het ruiken van verbrande olie, zoals u net kon lezen is dit een vorm van schade.

Andere klachten die voorkomen zijn het slippen van de automaat, schommelend toerental en het disfunctioneren van de kickdown. De grote klachten komen vaak voor in de vorm dat een bepaalde versnelling niet meer goed werkt of dat de automaat helemaal niet meer naar deze versnelling wil schakelen. 

Veel van deze klachten kunnen verholpen worden door middel van een automaat spoeling. Ze kunnen ook voorkomen worden door regelmatig onderhoud. Wanneer de automaat om de 60.000 à 80.000 kilometer gespoeld wordt, kan de automaat vrijwel eindeloos mee. Een gemiddelde spoeling kost bij Flushed € 295,-. Dit is een fractie van een revisie van de automaat.