Een explanimation, wat is dat?

Een explanimation, wat is dat?

Er zijn verschillende soorten animatie video’s. Voor elk doel is er wel een animatie te verzinnen. Zo bestaan er sales animaties, branding animaties en explanimations. Vooral die laatste komen steeds vaker voor. Maar…wat is dat eigenlijk, een explanimation?

Het woord explanimation is een samentrekking tussen de twee Engelse woorden “explanation” en “animation”. Het is dus een uitleg-animatie. Een uitleganimatie is een video van ongeveer anderhalve minuut. Dit is lang genoeg om een heldere boodschap over te brengen, en kort genoeg om te voorkomen dat mensen afhaken. Door de korte speeltijd kun je niet anders dan heel goed nadenken over wát je precies wilt vertellen.

Dat je helder moet hebben wat je boodschap is, is regel nummer 1 binnen de communicatiewetenschappen. Een andere regel is dat je moet aansluiten bij je publiek. Explanimations combineren beeld, vertelstem en geluid en doen daarom een heel natuurlijk beroep op alle zintuigen. Daardoor spreek je op een heel natuurlijke wijze tot je doelgroep.

Waar kun je een explanimation inzetten?

Een explanimation is enorm effectief als je een ingewikkeld verhaal duidelijk moet maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitleggen van een procedure of stappenplan. Onderzoek geeft aan dat een explanimation veel beter onthouden wordt dan dezelfde uitleg in een folder. Maar je kunt ook laten zien hoe jouw product of dienst de klant helpt. Een explanimation kan helpen bij de interne communicatie, bij trainingen of in commerciële situaties. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of je kunt er een explanimation voor gebruiken.

Explanimation laten maken

Het maken van een explanimation is een vak apart, waar verschillende disciplines in samenkomen. Daarom is het inschakelen van een speciaal animatiebureau aan te bevelen. Voor een relatief beperkte investering krijg je een top-animatie, die perfect aansluit op jouw doelen en het beoogde publiek. Een animatie die er niet alleen top uitziet, maar eentje waar je jouw doelen mee bereikt. Dat is nog eens return-on-investment!

Auteur